Saturday, 21 Oct 2017
ΘΕΑΤΡΟ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Η θεατρική ομάδα C for Circus μιλά στο ThessTheater

Ερωτήσεις: Κορπίδου Βασιλική

Υπεύθυνη Επικοινωνίας: Καραβέλη Βάσια

O Γκλούμοφ, ο πρωταγωνιστής του έργου, «υιοθετεί» την ιδιότητα του απατεώνα, με στόχο την ταξική – κοινωνική ανέλιξη. Ποιες είναι οι πρακτικές που ακολουθεί και πως αντιμετωπίζει όλη αυτή τη διαδικασία; (Χάνεται πίσω από τη μάσκα που τοποθετεί; Έρχεται, ίσως, σε σύγκρουση με τον εαυτό του;)

Η τακτική του Γκλούμοφ είναι να μεταμορφώνεται ανάλογα με τον άνθρωπο που έχει να αντιμετωπίσει. Έχοντας ήδη κάνει την έρευνά του για τους ανθρώπους που τον ενδιαφέρουν, οι οποίοι είναι έτσι κι αλλιώς σημαίνοντα και γνωστά πρόσωπα της Μόσχας, φροντίζει να γίνει αυτό που έχουν ανάγκη. Εκμεταλλεύεται τις αδυναμίες τους και κυρίως την υποκρισία τους προς όφελός του. Έτσι, στον πλούσιο θείο του, που λατρεύει να δίνει αδιακρίτως συμβουλές στους πάντες, μεταμορφώνεται στον καλύτερο ακροατή, που χρειάζεται συμβουλές παντού και πάντα. Στην γυναίκα του, που αρνείται να αποδεχτεί πως η ομορφιά της αρχίζει να φθίνει με την ηλικία, αναλαμβάνει το ρόλο του ερωτευμένου, νεαρού θαυμαστή. Και ούτω καθεξής, μέχρι να σιγουρέψει τη θέση του στον κύκλο τους. Οι πράξεις του, όμως, δεν τον αφήνουν αλώβητο, πράγμα που και ο ίδιος αναγνωρίζει και φοβάται εξ’αρχής. Αυτός ίσως είναι και ο λόγος που φροντίζει να καταγράφει συστηματικά σε ένα ημερολόγιο τους αληθινούς σκοπούς του, ώστε με κάποιο τρόπο να διατηρήσει εκείνον τον εαυτό του. Παρόλα αυτά, πολλές φορές βλέπουμε τον ήρωα να ξεφεύγει, κάνοντας περισσότερα απ’ ότι είναι απαραίτητο, καθώς συνεπαίρνεται κι ο ίδιος απ’ το παιχνίδι που έστησε.

Η αλήθεια φαίνεται, ωστόσο, ότι βρίσκει εν τέλει το δρόμο της. Η αποκάλυψη της πραγματικότητας λειτουργεί καταστροφικά ή ευεργετικά;

Εξαρτάται από το πρίσμα απ’το οποίο κοιτάμε. Προφανώς, το σχέδιο του Γκλούμοφ καταστράφηκε και θα μπορούσαμε να πούμε ότι και για τους υπόλοιπους είναι μια δύσκολη κατάσταση, αφού έχουν πέσει θύματα απάτης. Εν τέλει, όμως, εμείς μπορούμε να υποθέσουμε ότι η αποκάλυψη της αλήθειας ήταν ευεργετική για όλους, με την έννοια ότι όλοι ανεξαιρέτως χρειάστηκε να σταθούν, να κοιτάξουν πού βρίσκονται και να επαναδιαπραγματευτούν τον δρόμο που θέλουν να ακολουθήσουν στο εξής. Αν το κοιτάξουμε με αυτόν τον τρόπο, ήταν μια ευκαιρία να βελτιώσουν ουσιαστικά τις ζωές τους, ανεξάρτητα αν το έκαναν ή όχι. Ήταν μια στιγμή που τους δόθηκε η επιλογή. 

Τι είναι αυτό που μπορεί κανείς να συμπεράνει για την τότε ρωσική κοινωνία παρακολουθώντας την παράσταση; Παράλληλα, κατά την άποψή σας, υπάρχουν, ενδεχομένως, στοιχεία που εντοπίζονται, ίσως σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό, στην Ελλάδα του σήμερα;

Ο Γκλούμοφ παρομοιάζει την κατάσταση στην Μόσχα σαν έναν ατέλειωτο διάλογο – το θέμα είναι ποιος βρίσκεται στον κέντρο των συζητήσεων. Αν κάποιο πρόσωπο με ισχύ σε γνωρίσει και σε συμπαθήσει, είσαι στον δρόμο προς την καταξίωση, αλλιώς βρίσκεσαι στο περιθώριο των εξελίξεων. Σας θυμίζει κάτι;

Η σκηνοθεσία έχει γίνει από κοινού με τους υπόλοιπους συνεργάτες σας. Η αρμονική συνύπαρξη είναι πάντα εύκολη;

Τα τελευταία χρόνια ακολουθούμε πολύ συνειδητά αυτόν τον παράδοξο για άλλους τρόπο σκηνοθεσίας. Μέσα από την ομαδική σκηνοθεσία πειραματιζόμαστε και εξελισσόμαστε. Αυτός είναι άλλωστε και ο στόχος μας, να εξελιχτούμε μέσα από μια αμιγώς συλλογική διαδικασία. Ακόμα δεν έχουμε καταφέρει να συντονίσουμε πλήρως τις πρόβες μας με απόλυτη αρμονία αλλά ακόμα και αυτό έχει την χαρά του. Οι αντιπαραθέσεις με φίλους σου είναι υγιείς αντιπαραθέσεις και τις περισσότερες φορές καταλήγουν σε ουσιαστικότερες αποφάσεις για την ίδια την παράσταση.

Ποια είναι τα κίνητρα, ή τα στοιχεία που σας κάνουν «κλικ», ως προς την επιλογή ενός έργου

Μπορείτε να φανταστείτε πως όταν σε μία ομάδα οι αποφάσεις παίρνονται συλλογικά είναι δύσκολο να συγκλίνουν όλες οι απόψεις. Το πιο Βασικό μας κριτήριο για την επιλογή ενός έργου είναι να περνάμε εμείς καλά με τους συμπαίκτες μας και με το ίδιο το κείμενο ενώ το διαβάζουμε για πρώτη φορά. Αφήνεσαι κάπως στο ένστικτο και την ειλικρινή ενέργεια της στιγμής. Δύσκολα μπορείς να ονοματίσεις εξαρχής τι είναι αυτό που σου αρέσει περισσότερο σε ένα κείμενο. Όλα αυτά τα ανακαλύπτεις και τα ζωντανεύεις στην πορεία. Όμως σίγουρα δεν μπορείς να αφήσεις στην άκρη την ενστικτώδη αντίδραση του οργανισμού κατά τη διάρκεια της πρώτης επαφής με το εκάστοτε κείμενο.

Υπάρχει κάποια σκέψη για τα επόμενα βήματα της ομάδας σας;

Η παράστασή μας, το ГЛУМ, έτυχε θερμής υποδοχής τόσο στην Αθήνα που παιζόταν για δύο μήνες όσο και στη Θεσσαλονίκη. Οπότε σίγουρα θα επιδιώξουμε να συνεχίσουμε το συγκεκριμένο έργο και τη νέα σεζόν. Πέρα από αυτό, κατατίθενται στο τραπέζι συνεχώς νέες προτάσεις από όλους μας για επόμενες παραγωγές. Το καλοκαίρι πέρα από ανέμελο θα είναι και κρίσιμο για αποφάσεις που αφορούν την ομάδα.