Tuesday, 19 Jun 2018
Advertisement
ΘΕΑΤΡΟ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Φάνης Μουρατίδης: «Ο άνθρωπος είναι σημαντικός όταν έχει τη γενναιότητα να γελοιοποιηθεί»

“Η Κατάρα της Ίρμα Βεπ”, μια ιστορία πάθους και μυστηρίου με απίστευτες κωμικές ανατροπές, ανεβαίνει στο Θέατρο της Μονής Λαζαριστών της Θεσσαλονίκης υπό τη σκηνοθετική καθοδήγηση του Γιάννη Κακλέα. Στους πρωταγωνιστικούς ρόλους βρίσκονται ο Φάνης Μουρατίδης και ο Βασίλης Χαραλαμπόπουλος, οι οποίοι επιδίδονται σε μια γρήγορη εναλλαγή ρόλων (συγκεκριμένα 57 αλλαγές κοστουμιών και περουκών) σε αυτή τη γκόθικ πλευρά της κωμωδίας γεμάτης από θεατράλε εξάρσεις. Οι υποκριτικές αρετές του Φάνη Μουρατίδη διαφαίνονται όχι μόνο στο εν λόγω κωμικό θεατρικό έργο της σύγχρονης δραματουργίας αλλά και στη συνέντευξη που μας παραχώρησε.

Μιλήστε μας για τη θεατρική περιπέτεια γέλιου, μεταφυσικής αγωνίας και ακραίου ερωτικού πάθους που βιώνετε αυτήν την περίοδο.
Η περιπέτεια αυτή λέγεται “Η Κατάρα της Ίρμα Βεπ”. Είναι μια ωραία ιστορία, μια ωραία δουλειά που γίνεται με το Βασίλη Χαραλαμπόπουλο, το Γιάννη Κακλέα, το Μανόλη Παντελιδάκη και είναι πραγματικά πολύ όμορφο να συναντώ αυτούς τους ανθρώπους με αφορμή αυτό το έργο.
Οι συνεργάτες μου και εγώ  λειτουργούμε πάντα με την αγάπη και τη χαρά που μας δίνει το αντικείμενό μας. Προσπαθούμε  ανάλογα με το στίγμα που βάζουμε, να δώσουμε το καλύτερο που μπορούμε.Είναι για εμάς μια ευχάριστη περιπέτεια να συναντιόμαστε με τον κόσμο σε πράγματα που αγαπάμε και πιστεύουμε.

Φάνης Μουρατίδης, «Η Κατάρα της Ίρμα Βεπ»

Ποιες είναι οι θεατρικές αρχές που σας έχουν απομείνει από ένα έργο που είναι γραμμένο για 2 ηθοποιούς και 8 χαρακτήρες;
Η δυσκολία του έργου, η πρακτική δηλαδή πλευρά της παράστασης δεν επηρεάζει καθόλου αυτές τις αρχές. Πάντα ένας συγγραφέας με τη δουλειά του σε βάζει αντιμέτωπο με κάποια ερωτήματα, σε βάζει σε μια άλλη οπτική γωνία που πρέπει να δεις τα πράγματα. Εμείς δυσκολευτήκαμε πολύ με το συγκεκριμένο συγγραφέα. Είναι πολύ ιδιαίτερος άνθρωπος και μας «έπαιξε» πάρα πολύ ωραία με το μυαλό του διότι μιλάει με έναν τρομερά ανατρεπτικό τρόπο μη σεβόμενος τίποτα (ο συγκεκριμένος συγγραφέας είναι στην απέναντι πλευρά των αρχών). Είναι ο άνθρωπος ο οποίος θέλει μια επικίνδυνη ιδέα για να διαλύσει ένα δομημένο σύστημα. Είναι ο άνθρωπος ο οποίος απεχθάνεται οποιαδήποτε μορφή σοβαροφάνειας και είναι ο εκπρόσωπος του γελοίου- ο γελοίος κατά αυτόν είναι ο άνθρωπος ο υπερβατικός, ο άνθρωπος ο οποίος είναι 100% ελεύθερος και δημιουργικός-.Έτσι, λοιπόν, είχαμε να αντιμετωπίσουμε έναν πολύ περίεργο τύπο ο οποίος μας παγίδευσε πάρα πολλές φορές στην προσπάθεια μας εμείς να τον δούμε σοβαρά. Γιατί ο τύπος αυτός έχει τη δυνατότητα να σαρκάζει και τα πιο εξιδανικευμένα πράγματα. Εκεί δηλαδή που κάποιος βρίσκει το ιδανικό του, είναι η στιγμή που βρίσκει και το τέλος του. Η αυταρέσκεια που βιώνει το πρόσωπο, με άλλα λόγια, στη σοβαρότητα, στην αξία και στη σεβάσμια μορφή του εαυτού του είναι και η αφορμή της καταστροφής του. Ο άνθρωπος είναι σημαντικός όταν έχει τη γενναιότητα να γελοιοποιηθεί.


Φάνης Μουρατίδης, Βασίλης Χαραλαμπόπουλος

Πώς είναι η συνεργασία σας με τον κ. Χαραλαμπόπουλο;
Καταρχήν είναι λίγο δύσκολο να μιλήσω για το Βασίλη και ο λόγος που είναι δύσκολο είναι γιατί εγώ και ο Βασίλης είμαστε κάτι περισσότερο από φίλοι. Οπότε, σε αυτό το κομμάτι θεωρούμε δεδομένο ότι δεν είμαι αντικειμενικός. Άρα για ότι και αν πω, πρέπει να έχει κάποιος την περιέργεια να φιλτράρει όσα λέγονται καθώς μιλάει ένας άνθρωπος που είναι προκατειλημμένος με το Βασίλη. Ο Βασίλης είναι ένας πολύ σημαντικός καλλιτέχνης, εξαιρετικός συνεργάτης και σπουδαίος άνθρωπος. Νομίζω ότι όλοι οι άνθρωποι που μέχρι σήμερα έχουν δουλέψει με το Βασίλη, ξέρουν πόσο υπέροχο είναι να δουλεύει κανείς μαζί του. Είναι ένας άνθρωπος που αγαπάει τη δουλειά, αγαπάει του συναδέλφους του, σέβεται τους συνεργάτες του, νοιάζεται για το αποτέλεσμα με τον πιο «αγαπησιάρικο» τρόπο. Ένας άνθρωπος τρομερά ευαίσθητος, διακριτικός, ευγενής, με  ταλέντο το οποίο το προσφέρει κάθε βράδυ γενναιόδωρα στον κόσμο και στους συνεργάτες του.

Σκηνή από την παράσταση «Η Κατάρα της Ίρμα Βεπ»

Πώς βλέπετε τη ζωή του ηθοποιού σήμερα;
Η ζωή του ηθοποιού σήμερα δεν διαφέρει καθόλου από τη ζωή του ηθοποιού το 1930, το 1940, το 1950. Η ζωή του ηθοποιού πάντα ήταν μία. Είναι μία ζωή που είναι συνυφασμένη με αυτό που λέμε ρίσκο. Είναι μια ζωή η οποία δεν πατάει ποτέ σε σταθερές, απρόβλεπτη, μια ζωή αντοχών και υπομονής. Και αυτός που αντέχει είναι αυτός ο οποίος μπορεί να διαχειριστεί τους χρόνους της αδράνειας , την έκθεση, τους συναδέλφους του και το χρόνο.
Ένας ηθοποιός πρέπει να έχει την τύχη να αναμετρηθεί τόσο με σπουδαία κείμενα όσο και με όχι τόσο σπουδαία. Χρειάζεται σίγουρα αντοχή, τύχη, επιμονή και αν μπορεί κανείς να το πει αυτό, μία συγχρονικότητα. Και αυτό που εννοώ με τη λέξη συγχρονικότητα είναι το να μπορεί η έκφραση να συντονίζεται με το σήμερα. Γιατί, μπορεί να υπάρχουν καλλιτέχνες που είναι εξαιρετικοί αλλά αυτό που κάνουν να μοιάζει παλιό. Κάποια στιγμή πρέπει η δουλειά να συντονίζεται με τα πράγματα και αυτό ακριβώς είναι η συγχρονικότητα, η οποία τελικά ίσως είναι κάτι το οποίο δεν εξαρτάται από εμάς, είναι ερήμην.
Γενικά ο κόσμος του ηθοποιού είναι ένας εξαιρετικά βέβαιος αλλά ταυτόχρονα τρομερά συναρπαστικός και γοητευτικός χώρος, όπως οτιδήποτε βέβαια είναι γοητευτικό. Νομίζω ότι όποιος κάνει αυτή τη δουλειά και την κάνει γιατί την αγαπάει είναι μονίμως ερωτευμένος. Και αυτό δεν μπορεί να το καταλάβει κανείς αν δεν βρεθεί για μια στιγμή στο σανίδι, αν δεν ζήσει το χειροκρότημα, αν δεν βρεθεί σε ένα ψυχικό δέσιμο με κάποιον άνθρωπο πάνω σε μια στιγμή έκθεσης. Γιατί είναι η χαρά του ανθρώπου που θέλει να λέει ιστορίες στους άλλους και θα βρει τον τρόπο να τις πει πάση θυσία, είναι η χαρά του ανθρώπου που θέλει να πνίξει κάποιον σήμερα το βράδυ και να περιμένει να τον χειροκροτήσουν αν τον έπνιξε τέλεια.

Αν σας ζητούσαν να κάνετε μια ευχή για το θέατρο, ποια θα ήταν αυτή;
Να παραμείνει ζωντανό!

Έχετε κάποια ανακοινώσιμα θεατρικά σχέδια;
Δυστυχώς τα σχέδια μου δεν είναι ανακοινώσιμα. Είμαστε σε μια μεταβατική περίοδο του επόμενου βήματος. Είμαστε σε μια εποχή που ποτέ δεν ανακοινώνω τόσο νωρίς τα σχέδια μου γιατί οι ανατροπές κρύβονται στη γωνία και μπορεί να μην έχεις σχέδια και να βρεθείς με σχέδια ή μπορεί να έχεις 50 σχέδια και να βρεθείς χωρίς σχέδια. Οπότε, οτιδήποτε ανακοινώνεις σε δεσμεύει και η δέσμευση αν δεν γίνει πραγματικότητα οδηγεί το πρόσωπο σε απολογία. Οπότε θα προτιμήσω να παραμείνω εχέμυθος.
Το μόνο που μπορώ να σας ανακοινώσω είναι ότι θα είμαστε σίγουρα μέχρι τις 6 Μαΐου στη Θεσσαλονίκη. Ίσως και να συνεχιστούν για μία ακόμη εβδομάδα οι παραστάσεις αν έχουν δυναμική. Κάτι που επίσης μπορώ να ανακοινώσω είναι ότι στις 13 Μαΐου υποδεχόμαστε στο Βασιλικό Θέατρο τον κύριο Γραμματικόπουλο, τον ελληνικής και μάλιστα ποντιακής καταγωγής κοσμοναύτη, όπου θα κάνουμε μια τιμητική εκδήλωση για αυτόν και θα είμαι ο άνθρωπος που θα τον υποδεχτεί και θα κάνει την παρουσίαση αυτής της βραδιάς. Ο άνθρωπος αυτός ήταν για 650 μέρες στο διάστημα. Θέλω να πιστεύω ότι θα είναι μια ωραία στιγμή.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: Ολυμπία Σαλαγιάννη

 

Πληροφορίες

«Η Κατάρα της Ίρμα Βεπ»
Από Παρασκευή 20 Απριλίου ΘΕΑΤΡΟ ΜΟΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΣΤΩΝ Σκηνή ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΚΑΡΑΝΤΙΝΟΣ

ΗΜΕΡΕΣ ΚΑΙ ΩΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ:
Τετάρτη και Κυριακή: 20: 00
Πέμπτη- Παρασκευή : 21:00
Σάββατο: 18:00 & 21.15

ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ:
20 ευρώ & ,15 ευρώ φοιτητικό
Κάθε Τετάρτη και Πέμπτη:  15 ευρώ για άνω των 65 ετών και κάτω των 26 ετών και για κατόχους κάρτας ανεργίας.
Κάθε Σάββατο βραδινή 20 ευρώ γενική είσοδος.