Sunday, 22 Oct 2017
ΘΕΑΤΡΟ ΚΡΙΤΙΚΗ

«Ρωμαίος και Ιουλιέτα για 2» από τους Κώστα Γάκη, Αθηνά Μουστάκα, Κωνσταντίνο Μπιμπή

Ρωμαίος και Ιουλιέτα για…όλους!

Δίχως κραυγαλέους νεωτερισμούς και περίπλοκες πρωτοποριακές τεχνικές, η ομάδα «Ιδέα» και η παράσταση «Ρωμαίος και Ιουλιέτα για 2» προσέγγισαν ένα από τα κλασικότερα θεατρικά έργα της ιστορίας αποδεικνύοντας θεατρική ευφυΐα και πηγαία επιθυμία ανανέωσης ενός έργου που έχει, κατά καιρούς, τιμηθεί και χιλιοπαιχτεί. Χρησιμοποιώντας ως καμβά το γνωστό ρομάντζο των δύο τραγικών προσώπων ο σκηνοθέτης Κώστας Γάκης μαζί με τους Αθηνά Μουστάκα και Κωνσταντίνο Μπιμπή κατάφεραν να αιχμαλωτίσουν συγκινησιακά τους θεατές, να αναδείξουν με τον πιο «φρέσκο» και ζωντανό τρόπο τη διαχρονικότητα του εμβληματικού αυτού έργου, να εντυπωσιάσουν με τη σκηνική τους μεγαλοπρέπεια.

Οι δύο εραστές επιστρέφουν με τη μορφή φαντασμάτων με σκοπό να αφηγηθούν την ιστορία τους. Ιδιότητα καθορισμένη από τη μοίρα μέσω της οποίας αναγκασμένοι, σχεδόν, βιώνουν με κάθε αναπαράσταση εκ νέου τον έρωτα και το θάνατο τους. Συμμέτοχοι στο σχηματισμό ενός κύκλου, που ανάγεται στο διηνεκές. Αν και οι ρόλοι στο έργο είναι πολλοί, ενσαρκώνονται από τους δύο ηθοποιούς, που με τη χρήση κατάλληλων αντικειμένων και τη βοήθεια των μεταβαλλόμενων σκηνικών (Έλλη Λιδωρικιώτη) μεταμορφώνονται κι αλλάζουν πρόσωπο. Κατασκευάζουν ένα ευφάνταστο παιχνίδι, που σε καμία περίπτωση δεν υπονομεύει την αξία του έργου, αντίθετα κατακλύζεται από ευστροφία και διαύγεια. Και είναι τέτοια η μετουσίωση αυτή, όπου οι ηθοποιοί χάνουν τη φυσική τους υπόσταση, μοιάζουν να απορροφώνται εξ ολοκλήρου από κάθε χαρακτήρα που αναλαμβάνουν, ακροβατώντας με χάρη μεταξύ διαφορετικών φωνών, χαρακτηριστικών του προσώπου και ανάλογης κινησιολογίας.

Ο Κωνσταντίνος Μπιμπής και η Αθηνά Μουστάκα, αέναες φιγούρες, γεμάτες ζωντάνια, έχουν αναπτύξει μια σχέση απόλυτα ρυθμική και ισορροπημένη, αποτελούν συνέχεια και προέκταση ο ένας του άλλου, ενώ διακατέχονται από ένα αστείρευτο πάθος, που υπερτερεί όλων των υπόλοιπων στοιχείων. Δε θα επισημάνω τα γνώριμα σημεία του έργου, όπως τη σκηνή στο μπαλκόνι, στα οποία η σκηνοθετική προσοχή είναι εξ ορισμού μεγαλύτερη, αλλά το κομμάτι της μονομαχίας μεταξύ του Τυβάλδου και του Μερκούτιου. Καλοδουλεμένη, εμποτισμένη με ένταση, αντιπροσωπεύει επάξια τη χημεία μεταξύ των ηθοποιών. Οι κινήσεις των δύο σωμάτων, πλήρως συγχρονισμένες, με μια χορευτική επιβράδυνση, μοιάζουν να μη ξεχωρίζουν μεταξύ τους, ενώ η επιβλητική ατμόσφαιρα καθηλώνει τους θεατές. Φυσικά, καταλυτικό ρόλο έχει η μουσική και η παρουσία του Κώστα Γάκη επί σκηνής, ο οποίος με ένα σωρό όργανα αναμειγνύει διαφορετικούς ήχους επενδύοντας μουσικά την παράσταση και συμβάλλοντας στην ολοκλήρωση ενός άρτιου αποτελέσματος.

Παράσταση που ξεχειλίζει από ενέργεια, διαθέτει γρήγορες εναλλαγές, μερικές «σύγχρονες» προσθήκες, χαρακτηριστικά τα οποία, βέβαια, βοηθούν στην επίτευξη μιας γόνιμης μείξης των στοιχείων της τραγωδίας και της κωμωδίας. Ναι, τα πρόσωπα αυτοσαρκάζονται, ξεφεύγουν από τα στενά όρια της σοβαροφάνειας, δε διστάζουν να τσαλακωθούν, ακόμα και να αυτοσχεδιάσουν, καθώς έρχονται σε άμεση επαφή με το κοινό. Ωστόσο, η δραματική φύση, που διαπερνά το έργο στο σύνολο του, παραμένει αναλλοίωτη. Το κοινό ξεσπά σε γέλια, μα και συγκινείται κατά την εξέλιξη της παράστασης, ώστε να οδηγηθεί ομαλά και «με έναν λυγμό», όπως συγκεκριμένα αναφέρεται, στην τελευταία σκηνή.

Μία εξαιρετική διασκευή στην οποία ο «σαιξπηρικός» λόγος εκσυγχρονίζεται, έχει μια νέα πνοή, διατηρώντας σε κάθε περίπτωση την ποιητική του διάθεση.

Συντελεστές:

Κώστας Γάκης, Αθηνά Μουστάκα, Κωνσταντίνος Μπιμπής

Μετάφραση: Διονύσης Καψάλης
Σκηνοθεσία – Διασκευή: Ομάδα Ιδέα
Live Μουσική: Κώστας Γάκης
Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης
Σκηνικά – Κοστούμια: Έλλη Λιδωρικιώτη
Μουσική Σύνθεση: Κώστας Γάκης – Κώστας Λώλος
Δ/νση – Οργάνωση Παραγωγής: Λευτέρης Πλασκοβίτης
Παραγωγή: K2L ΑΛΦΑ Ιδέα Ε.Ε

Για περισσότερες πληροφορίες: http://www.alfaidea.gr/romeos-ke-ioulieta-gia-2/