Saturday, 21 Oct 2017
ΘΕΑΤΡΟ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ

«Ρόζα Μπερντ»: Σλοβένικο Θέατρο στα πλαίσια του Φεστιβάλ Δάσους

Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών

Σάββατο 1 και Κυριακή 2 Ιουλίου 2017, στις 21.15

Ο Gerhart Hauptmann (1862–1946), Γερμανός θεατρικός συγγραφέας και μυθιστοριογράφος, είναι ένας από τους σπουδαιότερους εκπροσώπους του Γερμανικού λογοτεχνικού νατουραλισμού. Είχε κερδίσει αρκετά λογοτεχνικά βραβεία στη Γερμανία. Το 1912 κέρδισε το Νόμπελ Λογοτεχνίας. Το έργο του RoseBernd έκανε πρεμιέρα το 1903, στο Deutsches Theater του Βερολίνου. Το 1919 γυρίστηκε σε ασπρόμαυρη ταινία, το 1957 σε έγχρωμη, και το 1998 έγινε τηλεοπτική διασκευή του.

Ο παντρεμένος Φλαμ φλερτάρει με τη Ρόζα και συνεχώς προβάλλει δικαιολογίες για να μην εγκαταλείψει την ανάπηρη, κατάκοιτη γυναίκα του. Η Ρόζα τον ερωτεύεται και μένει έγκυος. Γι’ αυτό και τελικά αποφασίζει να παντρευτεί τον Αύγουστο, μολονότι δεν είναι αυτός ο πατέρας του παιδιού της. Μια σειρά ατυχών γεγονότων και κακόβουλων πράξεων από φθονερούς και εκδικητικούς συγχωριανούς της οδηγούν τη Ρόζα στον φόνο του μωρού της. H RoseBernd είναι η δραματική ιστορία μιας κοπέλας παγιδευμένης σε ένα παραδοσιακό και περιοριστικό περιβάλλον. Η πτώση της σε δυσμένεια είναι αποτέλεσμα των αντισυμβατικών και κοινωνικά μη αποδεκτών ενεργειών της. Είναι η συγκινητική απεικόνιση της καταστροφής μιας νέας, που ζητά από τη ζωή περισσότερα απ’ όσα μπορεί να της προσφέρει το περιορισμένο περιβάλλον της.

Η RoseBernd παρουσιάζεται με την άδεια του πρακτορείου Felix Bloch Erben, που εδρεύει στο Βερολίνο της Γερμανίας. Μια παράσταση που έχει ταξιδέψει στο εξωτερικό, έχει παρουσιαστεί σε διεθνή φεστιβάλ και έχει αποσπάσει εξαιρετικές κριτικές. Ένα κλασικό κείμενο σε μια σύγχρονη θεατρική απόδοση με επίκαιρο αλλά και διαχρονικό προβληματισμό.

Σημείωμα σκηνοθέτη

Το θεατρικό έργο RoseBernd εκτυλίσσεται στην επαρχία. Εδώ το χωριό είναι ένα κλειστό οικοσύστημα, όπου κάθε άτομο πρέπει να ανέχεται όλους τους άλλους· με άλλα λόγια, ο καθένας είναι καταδικασμένος να συνυπάρχει με όλους τους άλλους. Όλοι γνωρίζονται μεταξύ τους και γνωρίζουν τα πάντα ο ένας για τον άλλο. Στο έργο, το χωριό είναι παρόν συνεχώς και σε όλες τις σκηνές. Επί πλέον, η παρουσία του γίνεται περισσότερο αισθητή όταν κατ’ ουσίαν απουσιάζει, και το κοινό νιώθει μια απλή υποψία του έντονου, ελεγκτικού του βλέμματος πίσω από μια μισάνοιχτη πόρτα. Συνεπώς, το σύστημα έχει μια παρανοϊκή δομή που διέπεται από την αρχή του απόλυτου ελέγχου, είναι δηλαδή ένα «πανοπτικό». Συνοψίζοντας, το σύστημα ελέγχου λειτουργεί σχεδόν αυτόματα, διότι ποτέ δεν ξέρεις αν είσαι υπό παρακολούθηση ή όχι. Γι’ αυτό και είναι φυσικό να συμπεριφέρεται κανείς σαν να βρίσκεται συνεχώς υπό εξέταση, με το αμυντικό του σύστημα πάντα ενεργοποιημένο. Αυτή η παρανοϊκή δομή είναι βασισμένη στη μόνιμη αβεβαιότητα, στον φόβο και στην δυσπιστία προς τον άλλο, ο συνδυασμός των οποίων παρέχει μια αρχετυπική, ιδανική βάση για την άνοδο και τον σχηματισμό απολυταρχικών συστημάτων, όπου τα υποκείμενα προσπαθούν παράλληλα να βρουν καταφύγιο σε μια ασφαλή θέση. Ως έναν βαθμό, η RoseBernd θυμίζει αστυνομικό μυθιστόρημα· όταν όμως πλέον η κατάσταση δεν επιδέχεται λύση, η τραγωδία γίνεται αναπόφευκτη.

Mateja Koležnik

 Έγραψαν για την παράσταση:

«Η Rose Bernd είναι μια τέλεια παράσταση. Η τελειότητα ανιχνεύεται σε κάθε μεμονωμένο θεατρικό στοιχείο… από τον σχεδιασμό σκηνικών και κοστουμιών, μέχρι τη μουσική, τη δραματουργία, τον φωτισμό και τη μετάφραση… Σπάνια βλέπει κανείς έναν συνδυασμό τόσο αρμονικό και αποτελεσματικό όσο σε αυτή την ιστορία μιας κοπέλας παγιδευμένης σε πασίγνωστα νατουραλιστικά δόγματα».

 MelitaForstnerič Hajnšek, Večer, 10.05.2016

«Η σκηνοθέτης Mateja Koležnik, ολόκληρη η ομάδα της και όλοι οι ηθοποιοί, κατάφεραν να χτίσουν μια εξαιρετική παράσταση, στηριγμένη σε ένα μάλλον σεμνό έργο. Με τη χρήση επινοητικών ερμηνευτικών στρατηγικών, η σκηνοθέτης έχει καταφέρει να διατηρήσει την αυθεντικότητα του πρωτοτύπου, τη φρεσκάδα της πραγματικότητας και την αίσθηση ενός διαχρονικού θέματος».

PeterRak, Delo, 10. 05. 2016

Σκηνοθεσία: Mateja Koležnik

Μετάφραση: Mojca Kranjc

Δραματουργός: Nika Leskovšek

Σκηνικά: Marko Japelj

Κοστούμια: Alan Hranitelj

Επιλογή μουσικής και vocal coaching: Simon Dvoršak

Χορογραφίες: Magdalena Reiter

Γλωσσικός σύμβουλος: JožeVolk

 

Διανομή:

Brane Završan Μπερντ

Liza MarijaGrašič Ρόζα Μπερντ

Andrej Murenc Κριστόφ Φλαμ

Lučka Počkaj Κα Φλαμ

Igor Žužek Άρτουρ Στρέκμαν

AljošaKoltak Αύγουστος Κάιλ

David Čeh Μάρτιν

Barbara Medvešček, Manca Ogorevc, Tanja Potočnik,

Igor Sancin, Damjan M. Trbovc Εργάτες του Φλαμ

 

Βραβεία:

–     Το 2016, η Rose Bernd κέρδισε το βραβείο καλύτερης ερμηνείας στο κρατικό τμήμα της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Θεάτρου IATC / AICT.

–    Η Liza Marija Grašič αναγορεύτηκε η καλύτερη νέα ηθοποιός στο Φεστιβάλ Θεάτρου του Μάριμπορ, το 2016.

–   Η Pia Zemljič κέρδισε το βραβείο καλύτερης ηθοποιού στο Φεστιβάλ Θεάτρου του Μάριμπορ, το 2016.

 

Με ελληνικούς & αγγλικούς υπέρτιτλους

 Ώρα έναρξης: 21.15

ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ:

Κανονικό: 15€

Φοιτητικό: 12€

Ανέργων / ΑΜΕΑ: 10€

Εξώστης: 10€

Κάρτα Διεθνούς Φεστιβάλ Δάσους: 60€

 

Προπώληση εισιτηρίων για το 1ο Διεθνές Φεστιβάλ Δάσους:

– Κεντρικό Εκδοτήριο Βασιλικού Θεάτρου

– Εκδοτήριο ΚΚΘΒΕ Πλατείας Αριστοτέλους

– Ticket hour.gr

– Καταστήματα Γερμανός

– OTESHOPS

Πληροφορίες: Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, Τ. 2315 200 200, www.ntng.gr