Tuesday, 24 Oct 2017
ΣΕΙΡΕΣ ΣΙΝΕΜΑ

«The Handmaid’s Tale»: Η σειρά έκπληξη για το 2017

Σχετική εικόνα

Η διαδικτυακή πλατφόρμα ψυχαγωγίας Hulu εξέπληξε ευχάριστα φέτος με μια από τις καλύτερες έως τώρα νέες σειρές του 2017 βασισμένη στο βιβλίο της Margaret Atwood. Το The Handmaids Tale έκανε πρεμιέρα την άνοιξη και απέσπασε εγκωμιαστικές κριτικές τόσο από κριτικούς (TheGuardian, A.VClub, The New Yorker, The Hollywood Reporter, Vulture κ.α.) όσο και από το κοινό ( 8.7 στο IMDb, 93% στο RottenTomatoes, 7.6 στο Metacritic) ενώ στις υποψηφιότητες των βραβείων Emmy που ανακοινώθηκαν πρόσφατα η σειρά κατάφερε να αποσπάσει 13 από αυτές βάζοντας το Hulu στο παιχνίδι μαζί με γίγαντες όπως το Netflix και το Amazon.

«Ευλογημένοι είναι οι ταπεινοί» είναι το μότο από το Κατά Ματθαίον ευαγγέλιο που χρησιμοποιεί συχνά η Aunt Lydia, η ζοφερή γυναίκα που έχει αναλάβει να προσαρμόσει με τη βία την πρωταγωνίστρια, Οffred (η ElisabethMoss του Mad Men) και όχι μόνο, στον ρόλο που της επιβάλει η νέα πραγματικότητα που έχει ξημερώσει στην Αμερική. Η κλιματική αλλαγή έχει επηρεάσει την ικανότητα των ανθρώπων να κάνουν παιδιά, οι δείκτες γονιμότητας πέφτουν, το ανθρώπινο είδος πεθαίνει. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο ένα χριστιανικό φονταμενταλιστικό κίνημα ανατρέπει την κυβέρνηση και ιδρύει τη Δημοκρατία της Gilead. Η νέα κυβέρνηση υποχρεώνει όσες γυναίκες παραμένουν γόνιμες να «εκπαιδευτούν» και στη συνέχεια να σταλούν στα σπίτια πλούσιων πολιτικών της Δημοκρατίας, των Commanders από τους οποίους παίρνουν τα ονόματά τους και ως Handmaids πλέον υποχρεώνονται να ακολουθήσουν το «βιολογικό πεπρωμένο» τους να γεννήσουν δηλαδή τα παιδιά τους. Οι Handmaids ουσιαστικά βιάζονται από τους Commanders ενώ οι σύζυγοί τους τις κρατούν ακίνητες. Υπό την εξουσία της πατριαρχικής Gilead όλες οι γυναίκες έχουν χάσει τα δικαιώματά τους όπως και κάθε είδους μειονότητα. Ακόμη και οι γυναίκες των Commanders απαγορεύεται να γράφουν να διαβάζουν να συμμετέχουν στην πολιτική ή να έχουν περιουσία. Μετά τον αποχωρισμό από την οικογένειά της και την «εκπαίδευσή» της λοιπόν η Offred γίνεται Handmaid στην οικεία των Waterfords, του Commander Fred (Joseph Fiennes) και της συζύγου του Serena Joy (Yvonne Strahovski) δύο βασικών αρχιτεκτόνων της Gilead.

Αποτέλεσμα εικόνας για the handmaid's tale

Η πρωταγωνίστρια Offred χρησιμοποιώντας voice over, μια πρακτική που σπάνια πετυχαίνει το σκοπό της ακριβώς, μας καθοδηγεί στην ιστορία της. Πράγματι οι σεναριογράφοι της σειράς φαίνεται να έχουν πετύχει την τέλεια ισορροπία χωρίς να κουράζουν το κοινό με επαναλαμβανόμενη έκθεση των σκέψεων του χαρακτήρα αλλά χρησιμοποιώντας την τόσο όσο πρέπει για να εξομαλυνθούν και να γίνουν αντιληπτές οι μεταβάσεις από το παρόν στο παρελθόν αλλά και για να νιώσουμε τον τωρινό αγώνα της Offred. Σε αυτό το τελευταίο πολύ σημαντικό ρόλο παίζει φυσικά και όλη η αισθητική και η σκηνοθεσία της σειράς. Η κάμερα πολύ συχνά βρίσκεται κολλημένη κοντά στο πρόσωπο της Offred, δεν μπορούμε να δούμε και να νιώσουμε τίποτε άλλο πέρα από τον πόνο και την αποφασιστικότητά της να επιβιώσει. Στα πλάνα υπάρχει πολλές φορές μια συμμετρικότητα, μια υπενθύμιση ότι τα πάντα μέσα σε αυτόν τον κόσμο πρέπει να βρίσκονται στη θέση τους, να υπακούν στους κανόνες, να επικρατεί η τάξη. Ωστόσο, ο αχνός φωτισμός και τα παλ χρώματα του περιβάλλοντος των χαρακτήρων δηλώνουν ότι πρόκειται στην πραγματικότητα για ένα σκοτεινό, σάπιο κόσμο.

Αποτέλεσμα εικόνας για the handmaid's tale offred

Όσον αφορά τους χαρακτήρες αποτελούν ιδιαίτερα πολύπλοκα όντα όπως άλλωστε είναι και οι αληθινοί άνθρωποι πράγμα που τους κάνει ακόμη πιο αληθοφανείς. Η Offred είναι αποφασισμένη να βρει τον άνδρα και την κόρη της, παρ’ όλα αυτά αναζητώντας διέξοδο από τη φρικτή ζωή της αναπτύσσει μια ερωτική σχέση με τον Nick (Max Minghella) τον οδηγό του Commander με τον οποίο επίσης φαίνεται να έχει μια ιδιαίτερη σχέση. Το γεγονός αυτό δεν συνάδει με την ηθική και τις αρχές της Gilead που ο ίδιος ο Fred υπήρξε εδραιωτής της. Η γυναίκα του Serena Joy (=χαρά) πάλι εντελώς ειρωνικά μόνο χαρούμενη δεν παρουσιάζεται. Βρίσκεται παγιδευμένη μέσα σε μια πατριαρχική κοινωνία που της στέρησε την δυνατότητα να αξιοποιεί τα ταλέντα της και όπου η μόνη διέξοδος για την απόγνωση και την οργή της είναι να ξεσπάσει πάνω στο μόνο άτομο που μπορεί την Offred. Θυμίζει μια δυστοπική Cersei Lannister, μόνο που η Cersei δεν έχτισε μόνη της το κλουβί της.

«Κανονικό είναι αυτό που έχουμε συνηθίσει. Αυτό μπορεί να μην φαίνεται κανονικό τώρα αλλά μετά από λίγο καιρό θα γίνει. Θα γίνει κανονικό». Με αυτά τα λόγια η Gilead μέσω της Aunt Lydia προσπαθεί να εμποτίσει στα μυαλά των γυναικών ότι όλος αυτός ο παραλογισμός μπορεί να εδραιωθεί, να γίνει το νέο νορμάλ. Με βάσει λοιπόν το φόντο πάνω στο οποίο εξελίσσεται η σειρά και γνωμικά όπως αυτό, ο καθένας μπορεί να ενώσει τις κουκκίδες και να εντοπίσει τους παραλληλισμούς ανάμεσα στη σειρά και στην πραγματικότητα που ζει η Αμερική της εποχής του Trump (και όχι μόνο η Αμερική). Το Handmaid’s Tale αποτελεί μια από τις πιο επίκαιρες σειρές αυτή τη στιγμή στην Αμερικανική τηλεόραση καυτηριάζοντας την καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων σε ένα περιβάλλον έξαρσης των άκρων, του προστατευτισμού και του αυταρχισμού.

Η Offred πάντως δε φαίνεται έτοιμη να παραδοθεί σε ένα τέτοιο κόσμο και απαντά στο μότο της Aunt Lydia πριν τη χτυπήσει αλύπητα με το ίδιο ευαγγέλιο: «Ευλογημένοι είναι εκείνοι που υποφέρουν για τον αγώνα υπέρ της δικαιοσύνης, επειδή η δική τους είναι η βασιλεία των ουρανών.»

Αριστοτέλης Φρεγγίδης